Hoe herken je een verkoper?

Voordat ik deze blog begin wil ik jullie dit filmpje niet onthouden. Beetje gekscherend maar ik kan hier erg van genieten!

 

De Looks.

Hoe zien verkopers eruit? Dit is eigenlijk dezelfde vraag als, hoe herken je een terrorist (van tevoren). Er bestaat naar mijn idee niet 1 standaard beeld van een verkoper. Op een of andere manier wordt ik s ‘zomers vaak aangesproken in winkels. Er wordt mij dan gevraagd of er nog iets is in een grotere maat, waar bepaalde producten hangen of staan, of dat de muziek wel wat zachter mag. Aan de ene kant een groot compliment richting mijn zijde. Maar wellicht nog interessanter waarom worden de medewerkers niet herkent als medewerkers?

Het moment dat ik mijn jas thuis laat.

Allereerst moet ik wel zeggen dat op de momenten dat ik wordt aangesproken in een winkel, voornamelijk in de zomer gebeurd zoals ik eerder aangaf. Ik heb gevoel dat dat komt doordat ik geen jas draag in de zomer en daardoor overkom alsof ik in mijn natuurlijke verkoophabitat zit. Persoonlijk vind ik assertiviteit belangrijk bij verkopers. Dit heeft er mee te maken dat als ik binnenkom in een winkel, ik op een rustige manier gegroet wordt en daardoor ook weet: oja die persoon hoort hier, en die laat dat ook pro-actief blijken.

Tast je klant af

Dit kan ook weer doorslaan in te veel assertiviteit waarbij uiteindelijk ik als dominante klant op sleeptouw wordt genomen door een medewerker terwijl ik zelf precies weet wat ik wil. En op de momenten dat ik een vraag heb zelf de medewerker weet te vinden omdat ie mij dat direct bij binnenkomst duidelijk heeft gemaakt. Probeer vooral vooraf non-verbaal je klant te analyseren. Waak voor aannames, en waar dat kan ga het geprek aan met de klant. Kom er zodoende achter met wat voor soort klant je te maken hebt.

Ik heb het gevoel dat hier een kentering ontstaat. Vroeger zagen we verkopers als gladde mannetjes die het hoe dan ook voor elkaar kregen jou consumenten portemonnee in ieder geval gedeeltelijk te ledigen. Op dit moment vraagt de zeer slimme consument en verkoper in een meer adviserende rol. Probeer het belang van de klant eens op de eerste plek te zetten.

Herkenbaarheid

Neem de leiding in houding en gedrag. Draag je geen zichtbare kleding van het bedrijf. Dan zul je op een andere manier moeten laten zien dat je erbij hoort en dat je verstand hebt van zaken. Groet de klant eerst jou na lang oogcontact dan heb jij niet de leiding. Wees assertief/pro-actief in het contact. Retail is topsport!

Maarten Tuit

Maarten Tuit (Author)

View Post

One thought on “Hoe herken je een verkoper?

  1. En als men niet weet hoe men zich moet kleden; huur dan een mode-styliste voor een algemene sessie over zakelijk kleden. Een sessie vol tips en trucs waarbij de bewustwording en het belang van uiterlijke presentatie centraal staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *